sobota 20. května 2017

Citroen C8 - rozebírání zadní prostřední sedačky

Jednoho krásného dne se stalo, že se nám zasekl bezpečnostní pás, který je integrovaný v prostředním sedadle naší C8. Stejná věc se vám může stát i v Lancia Phedra, Peugeot 807 nebo Fiat Ulyssee. Chystali jsme se zrovna jet s dětmi na oběd a moje přítelkyně sedící vzadu s miminkem se tudíž neměla jak připoutat. Situaci tedy bylo potřeba vyřešit rychle.
Začal jsem sedačku různě zkoumat a udělal jsem tu osudovou chybu, že jsem si ji sklapnul do polohy "stolek", abych ji mohl vyklopit a podívat se dolů na její spodní stranu na přitahovač pásu. To jsem neměl dělat. Nejenže jsem nic nezjistil, protože přitahovač je prakticky neproniknutelně uzavřený, ani pár dobře mířených ran klíčem na kola ho neumoudřilo, ale navíc se při sklapnutí sedačky pás ještě více přitáhl a sedačka už se potom nedala ani pořádně napřímit. Takže pokud se vám sekne pás, sedačku nesklapovat!
Nevěděl jsem, co v té chvíli rychle udělat, takže jako poslední a radikální řešení mě napadlo pás prostě přeříznout, aby šla sedačka aspoň napřímit, a potom ji přesunout do nejzadnější řady, kde se dal použít normální bezpečnostní pás, který je tam v zadním sloupku.
O několik dní později jsem po úmorném hledání a telefonování sehnal za 2 tisíce další takovou sedačku z vraku s tím, že ji buďto použiju celou anebo z ní vyoperuju přitahovač pásu a přesadím ho na naši porouchanou sedačku. Nová sedačka má sice pás bezvadně v pořádku, ale zase na ní nefunguje sklápění do polohy stolek. Takže pitva mě přece jenom neminula.
Na netu neexistují žádné návody, na všemožných skupinách a Citroen klubech to snad nikdy nikdo nedělal, informace prostě nejsou. A do sedačky je problém se vůbec dostat, všechny plasty drží jako přibité, nikde žádné viditelné šrouby nebo spoje. Nezbylo, než se do rozborky pustit na vlastní pěst.

Sedačku si vyndáme z kolejnic, abychom si ji mohli podle potřeby otáčet.

Ná následující fotce ukazuji, jak na prostřední sedačce drží plastové bočnice:

Oranžově označená místa na spodku bočnice se musí prostě hrubým násilím svléknout z kovové konstrukce sedačky. Hlavně opatrně, ať si plastové packy neutrháte. Vršek bočnice potom drží na plastových západkách, ke kterým je přístup jako k penězům. Je potřeba velký dlouhý plochý šroubovák s asi 1 cm širokým koncem, který musíte do konstrukce sedačky strčit tak jak ukazují dlouhé červené šipky. Čili jakoby ode dna sedačky nahoru. V této fázi je nejlepší mít sedačku otočenou dnem nahoru. Současně silně tlačte šroubovákem na západku a lehce odtahujte bočnici až povolí.

Úplně stejně povolí i druhá bočnice a v momentě, kdy máte dole obě, je už hračka vycvakat na dně sedačky všechny možné háčky na gumičkách a další spony na bocích, což vám dovolí svléknout ze sedačky sedák.

Potom je už relativně lehké vyháknout háčky na gumičkách, které také jistí polstr opěradla. Potom se dá polst trochu vyhrnout nahoru a uvnitř na pravé straně uvidíte páčku pro sklápění do polohy stolek a k němu vedoucí lanko. Na mé sedačce bohužel chybí nějaký mezikus, který lanko i páčku dřív spojoval, takže budu muset vymyslet nějaké provizorní řešení, např. pomocí dílků ze stavebnice Merkur, protože chybějící dílek stoprocentně samostatně není ke koupi a na opravu bych si tak musel koupit ještě další sedačku.

Dál jsem nepostoupil, protože pro účely mé opravy to takhle stačí. Plast na "zádech" sedačky, kde je plocha "stolku" a držáky na nápoje se mi nepodařilo nijak uvolnit, ani jsem při zevrubné prohlídce nenašel, kde by záda mohl být upevněná. Pokud někdo víte, dejte mi vědět.

Golet

Žádné komentáře: